აკა მორჩილაძის  ,,მადათოვი“ ტრილოგიაა, რომელიც შემდეგი წიგნებისგან შედგება : “გადაფრენა მადათოვზე და უკან”, “გაქრები მადათოვზე” და “ვეშაპი მადათოვზე”.

XIX საუკუნის თბილისის კოლორიტული სურათები; მადათოვის კუნძულზე ნაპოვნი თბილისელი მამათმავლის გვამი – მკვლელობა, რომლის გამოძიებაც მრავალი დაფარული საქმის კვალს ააშკარავებს; უამრავი გამოგონილი თუ ისტორიულ-ლიტერატურული პერსონაჟი; პაროდია, იუმორი, ირონია, მწერლის საოცრად მრავალფეროვანი ენა; და ბოლოს – სრულიად ახალი რეალობა, რომლის მიხედვითაც ხვდები, რომ მადათოვის ოცდაათწლიანი ისტორია XXI საუკუნეში შექმნილი კომპიუტერული თამაში ”მეჯიქ პოლისი” ყოფილა.

მკითხველისთვის უკვე კარგად ნაცნობი და საყვარელი რომანები: ”გადაფრენა მადათოვზე და უკან”, ”გაქრები მადათოვზე” და ”ვეშაპი მადათოვზე” 1998-2004 წლებში ცალ-ცალკე გამოიცა და თითოეულმა მათგანმა მაშინვე მოიპოვა თვით ყველაზე პრეტენზიული კრიტიკოსების აღიარება. მას პროფესიონალი ლიტერატორები და გემოვნებიანი ლიტერატურის მოყვარულები ერთხმად ასახელებენ საეტაპო ნაწარმოებად და ყველა დროის საუკეთესო ქართულ რომანად.

    დათო ტურაშვილის ,,ჩაძირული ქალაქის ღამე“

ქალაქი, რომელიც ჩაიძირა, ქალაქი რომელიც სამუდამოდ თუ არა,  დიდი ხნით მაინც, მიეფარა ცოცხალთა თვალს. ქალაქი, რომელსაც კატასავით რამდენიმე სული აქვს – ერთი, რომელიც ღამით იღვიძებს, ერთი, რომელიც დღისით ჩანს, ერთიც მიწისქვეშ.

ტურაშვილის “ჩაძირული ქალაქის ღამეში” – თბილისის ერთ-ერთი სული ჩანს. ყველაზე შთამბეჭდავი მასში ისაა, მხატვრული სინამდვილე რომ ჩასჭიდებია რეალურ სინამდვილეს და რაღაც უხილავი მანქანებით (სავარაუდოდ დროის), გადაჰყავს მკითხველი მეორე თბილისში ან უფრო სწორედ ტიფლისში – იმ ზღაპრულ ტიფლისში, სადაც მოკირწყლულ ქუჩებზე წკრიალი გაუდის ეტლის ბორბლებს, სადაც ჩოხებში გამოწყობილი ხალხი გოლოვინსკის პროსპექტზედ მისეირნობს გულარხეინად.

წიგნის ძირეული სიუჟეტი – პატრიკი და მისი ძიებანი მფრინავი ხალიჩისათვის, რომელიც არ დაფრინავს (საოცარია რატომ), ქართველი ცოლი და სხვა, ქმნის არგონავტების მითის ასოციაციას – როგორც იაზონი ჩამოდის ოქროს საწმისის წასაღებად, რომელიც ერთი ვერსიით ცხვრის ტყავზე დაწერილი ოქროს მიღების ხერხებია, იტაცებს მედეას და გარბის (აკი, კიდეც შენიშნავს ავტორი, რომ პატრიკის პაპას “ყველაზე კარგად სწორედ მფრინავი ხალიჩის ლეგენდა ახსოვს, – მაგათ ეგღა დარჩათ ყველაზე ძვირფასი, ადრე ოქროს საწმისიც ჰქონდათ, მაგრამ ბერძნებმა უმუხთლეს, წაიღეს და უკან აღარ დააბრუნესო”), ასევე პატრიკმაც წაიღო და აღარ დააბრუნა მფრინავი ხალიჩა, რომელიც არ დაფრინავს. მან ტიტანიკთან ერთად ფსკერზე დაიდო ბინა. ვეღარავინ მისწვდება. ხალიჩაც ისევე ჩაიძირა, როგორც ტიფლისი.

ზურაბ ქარუმიძის პირველი ინგლისურენოვანი რომანი-  “დაგნი, ანუ სიყვარულის ნადიმი მე-20 საუკუნის დასაწყისში” – რომანი 1901 წელს ნორვეგიელი ხელოვანის დაგნი იუელის თბილისში სტუმრობისა და მისი მკვლელობის ამბებს მოგვითხრობს. რომანი დუბლინის ლიტერატურულ პრემიაზეა წარდგენილი.

 

Advertisements